28 март 2024 г. · 9 мин. четене · Споделяне във Facebook
Надявам се, че бъдещето на хоровото изкуство няма да е трудно, въпреки че все по-малко са пеещите хористи. Причината е, че това изисква и усилия, и време, и воля. От нас зависи хоровото изкуство да го има, каза в интервю за БТА диригентът на русенския хор "Проф. Васил Арнаудов" Свилен Димитров.
Музикалната формация ще отбележи 30 години от създаването си тази вечер с концерт в Доходното здание в Русе. Събитието е част от 63-тото издание на международния фестивал "Мартенски музикални дни".
На сцената ще излязат 23 хористи. "Репертоарът за тази вечер е подбран измежду стотиците произведения, които хорът е изпълнил през всички тези години", каза Димитров.
По думите му публиката може да очаква хубава музика. "Да очаква музика, която се надявам ще бъде добре изпълнена. Опитали сме се да изберем емблематични песни за нашия хор. Нека публиката да се наслаждава и да се радва с нас на многообразието на хоровата музика, която изпълняваме", каза Свилен Димитров.
За един хор 30 години са и много, но и малко, каза Свилен Димитров. "От гледна точка на хоровия живот, сравнявайки със състави от други държави, това е съвсем младенческа възраст. От друга страна - 30 години за някои от нас са почти целият съзнателен живот, особено за тези, които пеят от началото на създаването на хора", обясни диригентът.
Хор "Проф. Васил Арнаудов" се самоиздържа
Димитров коментира, че един от основните проблеми пред хоровото изкуство е финансирането. "Колкото и да се опитваме да правим изкуство, все пак финансовият въпрос е важен за всеки един състав и за всяко едно съществуване. Мисля, че политиката в това отношение не е в правилната посока. Трябва да се намери друг начин, друга концепция, за да може да се поддържа този вид изкуство. Това е масовото ни културно изкуство. Навремето Русе беше наричан "пеещият град". Той имаше световноизвестни хорове, които и сега съществуват, но тогава в тях пееха 120-150 души. Всичко зависи и от финансовата поддръжка. Ние сме може би единственият хоров състав в България, който е на самоиздръжка. Това е страшно трудно", обясни Димитров.
Той допълни, че хористите плащат членски внос, а хонорарите от участия в концерти са единствените доходи от дейността на музикалната формация. "Това е голяма трудност, но успяваме засега да се справяме. Съставът на хора е от 23-25 певци - мъже и жени. Около половината от тях са от създаването на хора през 1993 година", обясни Димитров.
Класическата музика не трябва да се затваря в рамки
Диригентът коментира, че не би трябвало класическата музика да се затваря в някакви рамки.
"Класическата музика, която изпълняваме, навремето е била всъщност популярната музика. Тя не е по-различна като естетика от сегашната по-съвременна музикална култура. Изисква повече вглъбяване и слушане. Може би това затруднява голяма част от хората, и то по различни причини. Вероятно те искат нещо, което да се възприема лесно, да се слуша лесно и да не се замисля човек над това, което слуша", обясни Димитров.
Според него класическата музика все пак е малко по-дълбока като естетика.
"Има пластове в нея, които трябва да се чуят, да им се обърне внимание от всеки един човек. Мисля, че публиката може да се възпитава да слуша тази музика, да се възпитава да открива в нея това, което й е нужно, за да види, че не е неразбираема музика. Трябва да се излезе от този шаблон, че класическата музика е музика за елит, музика за избрани", обясни Свилен Димитров.
По думите му класическата музика е страшно богата и разнообразна.
"Това е страшно богатство, което няма как да обхванеш за един живот, а камо ли да влезеш в някаква рутина, слушайки и изпълнявайки тази музика. Ние се опитваме в нашия хор да търсим многообразието в тази музика. Музиката е изкуство, което не съществува веднъж завинаги. Тя възниква всеки един път. Едно и също произведение при всяко негово изпълнение всъщност става ново произведение", каза диригентът на хор "Проф. Васил Арнаудов" Свилен Димитров.